piątek, 14 marca 2014

Zamkor 2012 marzec

Zad. 2 i 3



Moja rada, tego typu zadania są bardzo proste, ale łatwo popełnić w nich błąd. Sama przy rozwiązywaniu zagalopowałam się troszkę. Zawsze, ale to zawsze napisz najpierw konfigurację podstawową danego pierwiastka, zajmie to chwilkę, ale wtedy już na na pewno się nie pomylisz.
Po wypisaniu konfiguracji podstawowej mamy obraz z której powłoki najpierw odrywają się elektrony (pierwiastek nasz z zadania tworzy trój dodatni kation). Z powłoki ostatniej o najwyższej liczbie głównej kwantowej czyli z 4s (dwa elektrony się odrywają), a następnie z kolejnej ostatniej powłoki 3d (1 e- się odrywa). Tak otrzymujemy konfigurację kationu.

Natomiast w zadaniu trzecim zwróccie uwagę, że cząsteczka CS2 jest niepolarna. Zgodnie z zasadą podobne rozpuszcza się w podobnym będzie ona rozpuszczała się w związkach niepolarnych takich jak: CCl4, CO2, P4.
Inne przykłady rozpuszczalników niepolranych, to toluen, benzen, eter.

Polarne , to np. kwas octowy, metanol, etanol, aceton, woda.

                                                                                 -*-


































 Zad.7 i 8

W zadaniu siódmym mamy mały haczyk.
 Pamiętajcie, że wzrost temperatury zawsze oznacza wzrost szybkości reakcji (syntezy i rozpadu jednocześnie), ale nie zawsze oznacza wzrost wydajności!  
 Dla reakcji egzoenergetycznej korzystniejsze jest ochłodzenie układu, wówczas następuje wzrost wydajności, równowaga przesuwa się w prawo, gdy ogrzejemy w lewo, a wydajność zmaleje.

Zatem pasującą odpowiedzią i poprawną jest odpowiedź D : gdyż wydajność się zmniejszy, ale szybkość zarówno syntezy jak i rozpadu wzrośnie, bo ogrzewamy układ, niezależnie czy reakcja endo czy egzo, przy ogrzewaniu wzrośnie.

Zad.8

Mamy ustalić równanie kinetyczne. Nie patrzymy na równanie podane w treści, lecz interperetujemy wartości w tabeli.

1.Ustalamy ogólne schematyczne równanie
v = k*[A]^n*[B]^m

2.Patrzymy na tabele
 W pierwszym przypadku stężenia A i B są równe , to szybkość wynosi x. (v1)
Teraz zmienimy stężenie substratu A, a B pozostawimy bez zmian i szybkość wzrośnie nam 8razy. (v2)
W trzecim przypadku zmieniany stężenie B , przy stałym A i szybkość wzrasta dwa razy. (v3)

3.Teraz szybkość v2 i v3 porównamy z wyjściową v1. 

v2       k [ 0,4]^n [0,2]^m              n         n
--- = ------------------------------- = 2         2  = 8 => n=3
v1      k [ 0,2]^n [0,2]^m
 
Obliczyliśmy wykładnik dla substrartu A.

v3     k [ 0,2]^n [0,4]^m       m              m
--- = -------------------- = 2                2   = 2  => m=1
v1     k [ 0,2]^n [0,2]^m

Obliczyliśmy wykładnik dla B.

Odp. v = k*[A]^3*[B]


                                                                                   -*-


 Zad. 11







a) Odp. R40 = 62g/100g H2O

             R70 = 138g/100g H2O  mogą być drobne różnice +/- stopień w waszych wynikach

b) 1. Najpierw policzymy ile soli znajduje się w 150g roztworu w 70 stopniach.

138g soli - 100g wody - 238g r-ru
xg soli -------------------- 150g r-ru
x=87g soli

2. Obliczymy masę soli w 150g r-ru

150- 87= 63 g H2O

3.Teraz policzymy ile maksymalnie możemy rozpuścić soli w 63g H2O w 40 stopniach

62g soli - 100g H2O
xg soli   -  63g H2O

x= 39 soli tyle się rozpuści

4.Obliczamy ile soli się nie może rozpuścić, czyli wykrystalizuje.

87g - 39g = 48 g soli wykrystalizuje


                                                                                   -*-
             

 Zad.16




 To zadanie jest prościutkie, ale nie dajcie się nabrać. Trzeba uważnie patrzeć! W pierwszym przypadku widzimy, że anodę stanowią jony chromu, czyli on redukują katodę (którą jest żelazo), ale w zadaniu napisano, że redukują jony Cr3+, a te nie mogą się już utlenić dlatego nie jest możliwe. Gdyby napisano jony Cr2+ byłoby okej, bo chrom by się utlenił, a żelazo zredukowało.
Drugie zdanie powinno być clear.
Czytać uważnie i patrzeć na wszystkie znaczki, indeksy itp!

         
                                                                                           -*-

Zad. 27



 Podpunkt b mógł wam sprawić nieco trudności, otóż bardzo często na maturze pytają o hydrolizę kwasową i zasadową związków organicznych pierścieniowych. Zapamiętajcie, że hydroliza kwasowa zachodzi tak naprawdę z udziałem wody, a kwas jest środowiskiem dla reakcji (nad strzałką kwas, dodajemy wodę).
W środowisku kwaśnym nie reaguje grupa karboksylowa (pochodząca od kwasu), lecz może reagować część estru od alkoholu. W grupie estrowej -O-C-CH3 odłącza się reszta którą zaznaczyłam na kolor, a do
                                                                         "
                                                                        O

tlenu przyłącza się wodór tworząc grupę OH (alkohol) , natomiast z cząsteczki pozostało nam jeszcze OH i to przyłącza się do reszty kwasowej estru tworząc kwas. Koniec.


                                                                                           -*-

Zad.30 




















 1. Obliczymy ile gram kwasu znajduje się w danej liczbie moli

1mol kwasu etanowego - 60g
                 0,5015mola - xg
                                        x=30,09g kwas (masa substancji)

2. Obliczymy ile gram roztworu zawiera wyliczoną masę kwasu, aby roztwór był 3%.

       3g  -  100g r-ru
30,09g  -   xg r-ru
                 x= 1003g r-ru

3. Obliczamy gęstość 3% kwasu w 1dm3 (1000cm3)

       1003g
d= ---------   = 1,003 g/cm3
       1000cm3


       ******************************************************************


Przekąską na poprawienie myślenia :)
Sałatka ,,vitality''

-garść listków roszponki i rucoli
-pół pomidora pokrojonego na kawałeczki
-kilka plasterków świezego ogórka
-garstka dowolnych kiełków
-ser feta
-kilka orzechów włoskich
-pół banana




A do tego herbatka z miłorzębem, tą na zdjęciu dorwałam w TK Maxx.


 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz